Pedagogisch beleid

Bij gastouder Veilignest streven we naar rust en regelmaat. Dit bereiken we door een vast dagritme aan te houden.

Door met aandacht te luisteren, zowel verbaal als non verbaal, naar de kinderen en ook te laten merken dat er geluisterd wordt. We zorgen er voor dat de kinderen zich gewaardeerd voelen. Dit houdt ook in dat kinderen ook onderling naar elkaar luisteren. Sommige kinderen zijn van nature wat stiller dan andere kinderen. We leren deze kinderen ook hoe ze zich hoorbaar kunnen maken in hun spel. En de wat drukkere kinderen leren we dat we ook naar andere kinderen mogen en soms ook moeten luisteren. Door dit in het spel te integreren gaat het spelenderwijs en kost het de kinderen vaak weinig moeite. Een complimentje als we iets goeds doen hoort daar natuurlijk ook bij!

Ik ben het liefst creatief bezig met de kinderen zoals knutselen en verven, maar ook lekker buiten spelen. Wat ik uw kinderen wil bieden is een gevoel van veiligheid en geborgenheid, net wat zij thuis gewent zijn. Gelijkwaardigheid en wederzijds respect staan bij mij hoog in het vaandel. Ik zal er alles aan doen om er voor te zorgen dat uw kind(eren) bij mij thuis voelen.

Om de veiligheid en geborgenheid van het kind te waarborgen hebben we ook een paar duidelijke afspraken die we allemaal volgen:
* We doen elkaar geen pijn! dus we slaan, schoppen, knijpen en bijten niet.
* We gooien niet met speelgoed. Dit kan tegen iemand aankomen waardoor het kindje pijn krijgt.
* We pakken geen speelgoed af. We vragen het netjes als we met iets willen spelen dat een ander kindje vast heeft.
* We rennen niet in huis. Als we vallen kunnen we anders onszelf en andere kindjes pijn doen.
* Als we niezen of hoesten doen we ons hand of arm voor onze mond.

Al spelenderwijs raken de kinderen van kleins af aan bekend met deze afspraken. En leren ze ook waarom we deze afspraken hebben.

 

Gedurende dag bieden we een aantal speelmomenten aan. Soms vrijspel, soms een knutselactiviteit of een wandeling. Het speelgoed en spelmateriaal is afgestemd op de leeftijd van de kinderen. Waarbij we het materiaal niet altijd op de standaard manier gebruiken. Met bv Duplo kan je zoveel meer dan alleen bouwen en dus ontwikkelen van de motoriek. Het leent zich ook heel goed voor het leren van de kleuren en tellen.
Bij het spel zoeken we ook uitdagingen. Dit kan zijn een puzzel die net iets moeilijker is als dat bij de leeftijd past (deze maken we dan samen) maar ook klimmen en klauteren in de speeltuin. Het motiveren van het kind tot het uitdagen van zichzelf in zijn spel is een onderwerp die we hier stimuleren. Dit draagt, met de juiste stimulans en enthousiasme, bij aan een beter zelfbeeld en grotere zelfredzaamheid.